Parouse.com
 Parouse.com



The Los Angeles
Los Angeles
Times is a daily newspaper which has been published in Los Angeles, California
Los Angeles, California
since 1881. It has the fourth-largest circulation among United States
United States
newspapers.[2] Since 2000 the Times has been owned by tronc (previously Tribune Publishing).[3] In February 2018, it was announced that it would be bought by Patrick Soon-Shiong's investment firm Nant Capital LLC for $500 million plus $90m in pension liabilities.[4]

Contents

1 History

1.1 Otis era 1.2 Chandler era 1.3 Modern era

1.3.1 Ownership 1.3.2 Editorial changes and staff reductions 1.3.3 Circulation 1.3.4 Internet presence and free weeklies 1.3.5 Other controversies

2 Pulitzer prizes 3 Competition and rivalry 4 Special
Special
editions

4.1 Midwinter and midsummer

4.1.1 Midwinter 4.1.2 Midsummer

4.2 Zoned editions and subsidiaries

5 Features 6 Promotion

6.1 Festival of Books 6.2 Book prizes

7 Book publishing 8 Broadcasting activities

8.1 Stations

9 Notable employees

9.1 Writers and editors 9.2 Cartoonists 9.3 Photographers

10 References 11 Further reading 12 External links

History[edit] See also: List of Los Angeles
Los Angeles
Times publishers

Chandler and Otis 1917

Otis era[edit] The Times was first published on December 4, 1881, as the Los Angeles Daily Times under the direction of Nathan Cole Jr. and Thomas Gardiner. It was first printed at the Mirror printing plant, owned by Jesse Yarnell
Jesse Yarnell
and T.J. Caystile. Unable to pay the printing bill, Cole and Gardiner turned the paper over to the Mirror Company. In the meantime, S. J. Mathes
S. J. Mathes
had joined the firm, and it was at his insistence that the Times continued publication. In July 1882, Harrison Gray Otis moved from Santa Barbara to become the paper's editor.[5] Otis made the Times a financial success. Historian Kevin Starr
Kevin Starr
wrote that Otis was a businessman "capable of manipulating the entire apparatus of politics and public opinion for his own enrichment".[6] Otis's editorial policy was based on civic boosterism, extolling the virtues of Los Angeles
Los Angeles
and promoting its growth. Toward those ends, the paper supported efforts to expand the city's water supply by acquiring the rights to the water supply of the distant Owens Valley.

Rubble of the L.A. Times building after the 1910 bombing

The efforts of the Times to fight local unions led to the October 1, 1910 bombing of its headquarters, killing twenty-one people. Two union leaders, James and Joseph McNamara, were charged. The American Federation of Labor hired noted trial attorney Clarence Darrow
Clarence Darrow
to represent the brothers, who eventually pleaded guilty. Otis fastened a bronze eagle on top of a high frieze of the new Times headquarters building designed by Gordon Kaufmann, proclaiming anew the credo written by his wife, Eliza: "Stand Fast, Stand Firm, Stand Sure, Stand True."[7][8] Chandler era[edit] Upon Otis's death in 1917, his son-in-law, Harry Chandler, took control as publisher of the Times. Harry Chandler
Harry Chandler
was succeeded in 1944 by his son, Norman Chandler, who ran the paper during the rapid growth of post-war Los Angeles. Norman's wife, Dorothy Buffum Chandler, became active in civic affairs and led the effort to build the Los Angeles
Los Angeles
Music Center, whose main concert hall was named the Dorothy Chandler Pavilion
Dorothy Chandler Pavilion
in her honor. Family members are buried at the Hollywood Forever Cemetery
Hollywood Forever Cemetery
near Paramount Studios. The site also includes a memorial to the Times Building bombing victims.

Times Newspaper
Newspaper
vending machine featuring news of the 1984 Summer Olympics

The fourth generation of family publishers, Otis Chandler, held that position from 1960 to 1980. Otis Chandler
Otis Chandler
sought legitimacy and recognition for his family's paper, often forgotten in the power centers of the Northeastern United States
Northeastern United States
due to its geographic and cultural distance. He sought to remake the paper in the model of the nation's most respected newspapers, notably The New York Times
The New York Times
and The Washington Post. Believing that the newsroom was "the heartbeat of the business",[9] Otis Chandler
Otis Chandler
increased the size and pay of the reporting staff and expanded its national and international reporting. In 1962, the paper joined with The Washington Post
The Washington Post
to form the Los Angeles Times– Washington Post
Washington Post
News Service to syndicate articles from both papers for other news organizations. During the 1960s, the paper won four Pulitzer Prizes, more than its previous nine decades combined. Writing in 2013 about the pattern of newspaper ownership by founding families, Times reporter Michael Hiltzik said that:

The first generations bought or founded their local paper for profits and also social and political influence (which often brought more profits). Their children enjoyed both profits and influence, but as the families grew larger, the later generations found that only one or two branches got the power, and everyone else got a share of the money. Eventually the coupon-clipping branches realized that they could make more money investing in something other than newspapers. Under their pressure the companies went public, or split apart, or disappeared. That's the pattern followed over more than a century by the Los Angeles
Los Angeles
Times under the Chandler family.[10]

The paper's early history and subsequent transformation was chronicled in an unauthorized history Thinking Big (1977, ISBN 0-399-11766-0), and was one of four organizations profiled by David Halberstam
David Halberstam
in The Powers That Be (1979, ISBN 0-394-50381-3; 2000 reprint ISBN 0-252-06941-2). It has also been the whole or partial subject of nearly thirty dissertations in communications or social science in the past four decades.[11] Modern era[edit]

Los Angeles
Los Angeles
Times Building, seen from the corner of 1st and Spring streets

The Los Angeles
Los Angeles
Times was beset in the first decade of the 21st century by a change in ownership, a bankruptcy, a rapid succession of editors, reductions in staff, decreases in paid circulation, the need to increase its Web presence, and a series of controversies. In 2000, the Tribune Company
Tribune Company
acquired the Times, placing the paper in co-ownership with then-WB (now CW)-affiliated KTLA, which Tribune acquired in 1985.[12] For two days in 2005, the Times experimented with Wikitorial, the first Wiki
Wiki
by a major news organization to allow readers to combine forces to produce their own editorial pieces. However, it was shut down after a few people besieged it with inappropriate material. In December 2008, the Tribune Company
Tribune Company
filed for bankruptcy protection.[13] In February 2018, billionaire biotech investor Dr. Patrick Soon-Shiong reached a deal to buy the Los Angeles
Los Angeles
Times from Tronc
Tronc
Inc. [14] This purchase by Soon-Shiong through his Nant Capital investment fund is for $500 million, as well as the assumption of $90 million in pension liabilities.[15] Ownership[edit] In 2000, the Times-Mirror Company, publisher of the Times, was purchased by the Tribune Company
Tribune Company
of Chicago, Illinois. On April 2, 2007, the Tribune Company
Tribune Company
announced its acceptance of real estate entrepreneur Sam Zell's offer to buy the Chicago Tribune, the Los Angeles
Los Angeles
Times, and all other company assets. Zell announced that he would sell the Chicago Cubs
Chicago Cubs
baseball club. He put up for sale the company's 25 percent interest in Comcast SportsNet
Comcast SportsNet
Chicago. Until shareholder approval was received, Los Angeles
Los Angeles
billionaires Ron Burkle and Eli Broad
Eli Broad
had the right to submit a higher bid, in which case Zell would have received a $25 million buyout fee.[16] In December 2008, the Tribune Company
Tribune Company
filed for bankruptcy protection. The bankruptcy was a result of declining advertising revenue and a debt load of $12.9 billion, much of it incurred when the paper was taken private by Zell.[17] Editorial changes and staff reductions[edit] John Carroll, former editor of the Baltimore Sun, was brought in to restore the luster of the newspaper. During his reign at the Times he eliminated more than 200 jobs, but despite an operating profit margin of 20 percent, the Tribune executives were unsatisfied with returns, and by 2005 Carroll had left the newspaper. His successor, Dean Baquet, refused to impose the additional cutbacks mandated by the Tribune Company. Baquet was the first African-American to hold this type of editorial position at a top-tier daily. During Baquet and Carroll's time at the paper, it won 13 Pulitzer Prizes, more than any other paper but The New York Times.[18] However, Baquet was removed from the editorship for not meeting the demands of the Tribune Group—as was publisher Jeffrey Johnson—and was replaced by James O'Shea of the Chicago Tribune. O'Shea himself left in January 2008 after a budget dispute with publisher David Hiller. The paper's content and design style was overhauled several times in attempts to increase circulation. In 2000, a major change reorganized the news sections (related news was put closer together) and changed the "Local" section to the "California" section with more extensive coverage. Another major change in 2005 saw the Sunday "Opinion" section retitled the Sunday "Current" section, with a radical change in its presentation and featured columnists. There were regular cross-promotions with Tribune-owned television station KTLA
KTLA
to bring evening-news viewers into the Times fold. The paper reported on July 3, 2008, that it planned to cut 250 jobs by Labor Day
Labor Day
and reduce the number of published pages by 15 percent.[19][20] That included about 17 percent of the news staff, as part of the newly private media company's mandate to reduce costs. "We've tried to get ahead of all the change that's occurring in the business and get to an organization and size that will be sustainable," Hiller said.[citation needed] The changes and cuts were controversial, prompting criticism from such disparate sources as a Jewish Journal commentary, an anonymously written employee blog called Tell Zell and a satirical Web site, Not the L.A. Times. In January 2009, the Times increased its single-copy price from 50 to 75 cents[21] and eliminated the separate California/Metro section, folding it into the front section of the newspaper. The Times also announced seventy job cuts in news and editorial, or a 10 percent cut in payroll.[22] In September 2015, in an apparent struggle over localized versus corporate control,[23] Austin Beutner, the publisher and chief executive, was replaced by Timothy E. Ryan.[24] On October 5, 2015, Poynter Institute reported that "'At least 50' editorial positions will be culled from the Los Angeles
Los Angeles
Times" through a buyout.[25] On this subject, the Los Angeles
Los Angeles
Times reported with foresight: "For the 'funemployed,' unemployment is welcome."[26] Nancy Cleeland,[27] who took O'Shea's buyout offer, did so because of "frustration with the paper's coverage of working people and organized labor"[28] (the beat that earned her Pulitzer[27]). She speculated that the paper's revenue shortfall could be reversed by expanding coverage of economic justice topics, which she believed were increasingly relevant to Southern California; she cited the paper's attempted hiring of a "celebrity justice reporter" as an example of the wrong approach.[28] On August 21, 2017, Ross Levinsohn, then aged 54, was named publisher and CEO, replacing Davan Maharaj, who had been both publisher and editor.[29] Unionization On January 19, 2018 employees of the news department voted 248-44 in a National Labor Relations Board election to be represented by the NewsGuild-CWA.[30] The vote came despite aggressive opposition from the paper’s management team, reversing more than a century of anti-union sentiment at one of the biggest newspapers in the country. Back to Private Local Ownership On February 7, 2018, Tronc
Tronc
agreed to sell the Los Angeles
Los Angeles
Times along with other southern California
California
properties (San Diego Union Tribune, Hoy) to Dr. Patrick Soon-Shiong.[31] Circulation[edit] The Times's reported daily circulation in October 2010 was 600,449,[32] down from a peak of 1,225,189 daily and 1,514,096 Sunday in April 1990.[33][34] Some attributed the drop in circulation to the increasing availability of alternate methods of obtaining news, such as the Internet, cable TV and radio[citation needed]. Others believed that the drop was due to the retirement of circulation director Bert Tiffany. Still others thought the decline was a side effect of a succession of short-lived editors who were appointed by publisher Mark Willes after publisher Otis Chandler
Otis Chandler
relinquished day-to-day control in 1995.[9] Willes, the former president of General Mills, was criticized for his lack of understanding of the newspaper business, and was derisively referred to by reporters and editors as The Cereal Killer.[35]

Abandoned Los Angeles
Los Angeles
Times vending machine, Covina, CA (2011)

Other reasons offered for the circulation drop included an increase in the single-copy price from 25 cents to 50 cents[36] and a rise in the proportion of readers preferring to read the online version instead of the print version.[37] Editor Jim O'Shea, in an internal memo announcing a May 2007, mostly voluntary, reduction in force, characterized the decrease in circulation as an "industry-wide problem" which the paper had to counter by "growing rapidly on-line," "break[ing] news on the Web and explain[ing] and analyz[ing] it in our newspaper."[38] In early 2006, the Times closed its San Fernando Valley
San Fernando Valley
printing plant, leaving press operations to the Olympic plant and to Orange County. Also in 2006, the Times announced its circulation had fallen to 851,532, down 5.4 percent from 2005. The Times's loss of circulation was the largest of the top ten newspapers in the U.S.[39] Despite the circulation decline, many in the media industry lauded the newspaper's effort to decrease its reliance on "other-paid" circulation in favor of building its "individually paid" circulation base—which showed a marginal increase in a circulation audit. This distinction reflected the difference between, for example, copies distributed to hotel guests free of charge (other-paid) versus subscriptions and single-copy sales (individually paid).[citation needed] Internet presence and free weeklies[edit] In December 2006, a team of Times reporters delivered management with a critique of the paper's online news efforts known as the Spring Street Project.[40] The report, which condemned the Times as a "web-stupid" organization,"[40] was followed by a shakeup in management of the paper's website,[41] www.latimes.com, and a rebuke of print staffers who had assertedly "treated change as a threat."[42] On July 10, 2007, Times launched a local Metromix site targeting live entertainment for young adults.[43] A free weekly tabloid print edition of Metromix Los Angeles
Los Angeles
followed in February 2008; the publication was the newspaper's first stand-alone print weekly.[44] In 2009, the Times shut down Metromix and replaced it with Brand X, a blog site and free weekly tabloid targeting young, social networking readers.[45] Brand X launched in March 2009; the Brand X tabloid ceased publication in June 2011 and the website was shut down the following month.[46] Other controversies[edit] It was revealed in 1999 that a revenue-sharing arrangement was in place between the Times and Staples Center
Staples Center
in the preparation of a 168-page magazine about the opening of the sports arena. The magazine's editors and writers were not informed of the agreement, which breached the Chinese wall that traditionally has separated advertising from journalistic functions at American newspapers. Publisher Mark Willes also had not prevented advertisers from pressuring reporters in other sections of the newspaper to write stories favorable to their point of view.[47]

The Los Angeles
Los Angeles
Times building

Michael Kinsley was hired as the Opinion and Editorial (Op-Ed) Editor in April 2004 to help improve the quality of the opinion pieces. His role was controversial, as he forced writers to take a more decisive stance on issues. In 2005, he created a Wikitorial, the first Wiki
Wiki
by a major news organization. Although it failed, readers could combine forces to produce their own editorial pieces. He resigned later that year. The Times drew fire for a last-minute story before the 2003 California recall election alleging that gubernatorial candidate Arnold Schwarzenegger groped scores of women during his movie career. Columnist Jill Stewart wrote on the American Reporter website that the Times did not do a story on allegations that former Governor Gray Davis had verbally and physically abused women in his office and that the Schwarzenegger story relied on a number of anonymous sources. Further, she said, four of the six alleged victims were not named. She also said that in the case of the Davis allegations, the Times decided against printing the Davis story because of its reliance on anonymous sources. [48] [49] The American Society of Newspaper
Newspaper
Editors said that the Times lost more than 10,000 subscribers because of the negative publicity surrounding the Schwarzenegger article.[50] On November 12, 2005, new Op-Ed Editor Andrés Martinez announced the dismissal of liberal op-ed columnist Robert Scheer and conservative editorial cartoonist Michael Ramirez.[citation needed] The Times has also come under controversy for its decision to drop the weekday edition of the Garfield
Garfield
comic strip in 2005, in favor of a hipper comic strip Brevity, while retaining the Sunday edition. Garfield
Garfield
was dropped altogether shortly thereafter.[51] Following the Republican Party's defeat in the 2006 mid-term elections, an Opinion piece published on November 19, 2006, by Joshua Muravchik, a leading neoconservative and a resident scholar at the conservative American Enterprise Institute, was titled BOMB IRAN. The article shocked some readers, with its hawkish comments in support of more unilateral action by the United States, this time against Iran.[52] On March 22, 2007, editorial page editor Andrés Martinez resigned following an alleged scandal centering on his girlfriend's professional relationship with a Hollywood producer who had been asked to guest edit a section in the newspaper.[53] In an open letter written upon leaving the paper, Martinez criticized the publication for allowing the Chinese Wall between the news and editorial departments to be weakened, accusing news staffers of lobbying the opinion desk.[54] Further information: Andrés_Martinez_(editor) § .22Grazergate.22_Controversy In November 2017, Walt Disney
Disney
Studios blacklisted the Times from attending press screenings of its films, in retaliation for September 2017 reportage by the paper on Disney's political influence in the Anaheim area. The company considered the coverage to be "biased and inaccurate". As a sign of condemnation and solidarity, a number of major publications and writers, including The New York Times, Boston Globe critic Ty Burr, Washington Post
Washington Post
blogger Alyssa Rosenberg, and the websites The A.V. Club and Flavorwire, announced that they would boycott press screenings of future Disney
Disney
films. The National Society of Film Critics, Los Angeles
Los Angeles
Film Critics Association, New York Film Critics Circle, and Boston Society of Film Critics jointly announced that Disney's films would be ineligible for their respective year-end awards unless the decision was reversed, condemning the decision as being "antithetical to the principles of a free press and [setting] a dangerous precedent in a time of already heightened hostility towards journalists". On November 7, 2017, Disney
Disney
reversed its decision, stating that the company "had productive discussions with the newly installed leadership at the Los Angeles
Los Angeles
Times regarding our specific concerns".[55][56][57] Pulitzer prizes[edit]

Partial front page of the Los Angeles
Los Angeles
Times for Monday, April 24, 1922, displaying coverage of a Ku Klux Klan raid in an L.A. suburb

In 2016, the Times won the breaking news Pulitzer prize for its coverage of the mass shooting in San Bernardino, California.[58] Through 2014, the Times had won 41 Pulitzers, including four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots
Watts Riots
and the 1992 Los Angeles
Los Angeles
riots.[59] Times sportswriter Jim Murray won a Pulitzer in 1990. Times investigative reporters Chuck Philips
Chuck Philips
and Michael Hiltzik won the Pulitzer in 1999[60] for a year-long series that exposed corruption in the music business.[61] Times journalist David Willman won the 2001 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Investigative Reporting; the organization cited "his pioneering expose of seven unsafe prescription drugs that had been approved by the Food and Drug Administration, and an analysis of the policy reforms that had reduced the agency's effectiveness."[62] In 2004, the paper won five prizes, which is the third-most by any paper in one year (behind The New York Times
The New York Times
in 2002 (7) and The Washington Post
The Washington Post
in 2008 (6)). Times reporters Bettina Boxall and Julie Cart won a Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Explanatory Reporting in 2009 "for their fresh and painstaking exploration into the cost and effectiveness of attempts to combat the growing menace of wildfires across the western United States."[63] In 2011 Barbara Davidson was awarded the Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Feature Photography "for her intimate story of innocent victims trapped in the city's crossfire of deadly gang violence."[64] Competition and rivalry[edit] In the 19th century, the chief competition to the Times was the Los Angeles Herald, followed by the smaller Los Angeles
Los Angeles
Tribune. In December 1903, newspaper magnate William Randolph Hearst
William Randolph Hearst
began publishing the Los Angeles Examiner as a direct morning competitor to the Times.[65] In the 20th century, the Los Angeles
Los Angeles
Express was an afternoon competitor, as was Manchester Boddy's Los Angeles
Los Angeles
Daily News, a Democratic newspaper.[66] By the mid-1940s, the Times was the leading newspaper in terms of circulation in the Los Angeles
Los Angeles
metropolitan area. In 1948, it launched the Los Angeles
Los Angeles
Mirror, an afternoon tabloid, to compete with both the Daily News and the merged Herald-Express. In 1954, the Mirror absorbed the Daily News. The combined paper, the Mirror-News, ceased publication in 1962, when the Hearst afternoon Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner merged to become the Herald-Examiner.[67] The Herald-Examiner published its last number in 1989. In 2014, the Los Angeles
Los Angeles
Register, published by Freedom Communications, then-parent company of the Orange County Register was launched as a daily newspaper to compete with the Times. By late September of the same year, the Los Angeles
Los Angeles
Register was folded. Special
Special
editions[edit] Midwinter and midsummer[edit] Midwinter[edit] For 69 years, from 1885[68] until 1954, the Times issued on New Year's Day a special annual Midwinter Number or Midwinter Edition that extolled the virtues of Southern California. At first it was called the "Trade Number," and in 1886 it featured a special press run of "extra scope and proportions"; that is, "a twenty-four-page paper, and we hope to make it the finest exponent of this [Southern California] country that ever existed."[69] Two years later, the edition had grown to "forty-eight handsome pages (9x15 inches), [which] stitched for convenience and better preservation," was "equivalent to a 150-page book."[70] The last use of the phrase Trade Number was in 1895, when the edition had grown to thirty-six pages split among three separate sections.[71] The Midwinter Number drew acclamations from other newspapers, including this one from the Kansas City Star in 1923:

It is made up of five magazines with a total of 240 pages – the maximum size possible under the postal regulations. It goes into every detail of information about Los Angeles
Los Angeles
and Southern California
Southern California
that the heart could desire. It is virtually a cyclopedia on the subject. It drips official statistics. In addition it verifies the statistics with a profusion of illustration. . . . it is a remarkable combination of guidebook and travel magazine.[72]

In 1948 the Midwinter Edition, as it was then called, had grown to "7 big picture magazines in beautiful rotogravure reproduction."[73] The last mention of the Midwinter Edition was in a Times advertisement on January 10, 1954.[74] Midsummer[edit] Between 1891 and 1895, the Times also issued a similar Midsummer Number, the first one with the theme "The Land and Its Fruits".[75] Because of its issue date in September, the edition was in 1891 called the Midsummer Harvest Number.[76] Zoned editions and subsidiaries[edit] Main article: Los Angeles
Los Angeles
Times suburban sections

Front page of the debut (March 25, 1903) issue of the short-lived The Wireless, published in Avalon.[77]

In 1903, the Pacific Wireless Telegraph Company established a radiotelegraph link between the California
California
mainland and Santa Catalina Island. In the summer of that year, the Times made use of this link to establish a local daily paper, based in Avalon, called The Wireless, which featured local news plus excerpts which had been transmitted via Morse code from the parent paper.[78] However, this effort apparently survived for only a little more than one year.[79] In the 1990s, the Times published various editions catering to far-flung areas. Editions included those from Ventura County, Inland Empire, Orange County, San Diego County & a "National Edition" that was distributed to Washington, D.C.
Washington, D.C.
and the San Francisco Bay Area. The National Edition was closed in December 2004. Some of these editions[quantify] were folded into Our Times, a group of community supplements included in editions of the regular Los Angeles Metro newspaper.[citation needed] A subsidiary, Times Community Newspapers, publishes the Burbank Leader, Coastline Pilot of Laguna Beach, Daily Pilot of Newport Beach and Costa Mesa, Glendale News-Press, Huntington Beach Independent and La Cañada Valley Sun.[80][81] From 2011 to 2013, the Times had also published the Pasadena Sun.[82] Features[edit] Among the Times' staff are columnists Steve Lopez and Patt Morrison, food critic Jonathan Gold, television critic Mary McNamara
Mary McNamara
and film critic Kenneth Turan. Sports columnists include Bill Plaschke, who is also a panelist on ESPN's Around the Horn, and Helene Elliott, the first female sportswriter to be inducted into the Hockey Hall of Fame. One of the Times' features is "Column One", a feature that appears daily on the front page to the left-hand side. Established in September 1968, it is a place for the weird and the interesting; in the How Far Can a Piano Fly? (a compilation of Column One stories) introduction, Patt Morrison
Patt Morrison
writes that the column's purpose is to elicit a "Gee, that's interesting, I didn't know that" type of reaction. The Times also embarked on a number of investigative journalism pieces. A series in December 2004 on the King/Drew Medical Center in Los Angeles
Los Angeles
led to a Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
and a more thorough coverage of the hospital's troubled history. Lopez wrote a five-part series on the civic and humanitarian disgrace of Los Angeles' Skid Row, which became the focus of a 2009 motion picture, The Soloist. It also won 62 awards at the SND awards. Promotion[edit] Festival of Books[edit]

2009 Los Angeles Times Festival of Books
Los Angeles Times Festival of Books
on the UCLA
UCLA
campus

In 1996, the Times started the annual Los Angeles
Los Angeles
Times Festival of Books, in association with the University of California, Los Angeles. It has panel discussions, exhibits, and stages during two days at the end of April each year.[83] In 2011, the Festival of Books was moved to the University of Southern California.[84] Book prizes[edit] Main article: Los Angeles
Los Angeles
Times Book Prize Since 1980, the Times has awarded annual book prizes. The categories are now biography, current interest, fiction, first fiction, history, mystery/thriller, poetry, science and technology, and young adult fiction. In addition, the Robert Kirsch Award
Robert Kirsch Award
is presented annually to a living author with a substantial connection to the American West whose contribution to American letters deserves special recognition".[85] Book publishing[edit] The Times Mirror Corporation has also owned a number of book publishers over the years including New American Library, C.V. Mosby, as well as Harry N. Abrams.[86] In 1960 Times Mirror of Los Angeles
Los Angeles
bought the book publisher New American Library known for publishing affordable paperback reprints of classics and other scholarly works.[87] The NAL continued to operate autonomously from New York and within the Mirror Company. And in 1983 Odyssey Partners and Ira J. Hechler bought NAL from the Times Mirror Company for over $50 million.[86] In 1967 Times Mirror acquired C.V. Mosby Company, a professional publisher and merged it over the years with several other professional publishers including Resource Application, Inc., Year Book Medical Publishers, Wolfe Publishing Ltd., PSG Publishing Company, B.C. Decker, Inc., among others. Eventually in 1998 Mosby was sold to Harcourt Brace & Company to form the Elsevier Health Sciences group.[88] Broadcasting activities[edit]

Times-Mirror Broadcasting Company

Formerly called

KTTV, Inc. (1947-1963)

Former type

Private

Industry Broadcast television Media

Fate Acquired by Argyle Television (sold to New World Communications
New World Communications
in 1994)

Founded December 1947 (1947-12)

Defunct 1993

Headquarters Los Angeles, California, United States

Area served

United States

Products Broadcast and cable television

Parent The Times-Mirror Company (1947-1963, 1970-1993) Silent (1963-1970)

Website www.latimes.com

The Times-Mirror Company was a founding owner of television station KTTV
KTTV
in Los Angeles, which opened in January 1949. It became that station's sole owner in 1951, after re-acquiring the minority shares it had sold to CBS
CBS
in 1948. Times-Mirror also purchased a former motion picture studio, Nassour Studios, in Hollywood in 1950, which was then used to consolidate KTTV's operations. Later to be known as Metromedia
Metromedia
Square, the studio was sold along with KTTV
KTTV
to Metromedia in 1963. After a seven-year hiatus from the medium, the firm reactivated Times-Mirror Broadcasting Company with its 1970 purchase of the Dallas Times Herald and its radio and television stations, KRLD-AM-FM-TV in Dallas.[89] The Federal Communications Commission
Federal Communications Commission
granted an exemption of its cross-ownership policy and allowed Times-Mirror to retain the newspaper and the television outlet, which was renamed KDFW-TV. Times-Mirror Broadcasting later acquired KTBC-TV
KTBC-TV
in Austin, Texas
Austin, Texas
in 1973;[90] and in 1980 purchased a group of stations owned by Newhouse Newspapers: WAPI-TV (now WVTM-TV) in Birmingham, Alabama; KTVI
KTVI
in St. Louis; WSYR-TV (now WSTM-TV) in Syracuse, New York
Syracuse, New York
and its satellite station WSYE-TV (now WETM-TV) in Elmira, New York; and WTPA-TV (now WHTM-TV) in Harrisburg, Pennsylvania.[91] The company also entered the field of cable television, servicing the Phoenix and San Diego areas, amongst others. They were originally titled Times-Mirror Cable, and were later renamed to Dimension Cable Television. Similarly, they also attempted to enter the pay-TV market, with the Spotlight movie network; it wasn't successful and was quickly shut down. The cable systems were sold in the mid-1990s to Cox Communications. Times-Mirror also pared its station group down, selling off the Syracuse, Elmira and Harrisburg properties in 1986.[92] The remaining four outlets were packaged to a new upstart holding company, Argyle Television, in 1993.[93] These stations were acquired by New World Communications shortly thereafter and became key components in a sweeping shift of network-station affiliations which occurred between 1994–1995. Stations[edit]

City of license / market Station Channel TV / (RF) Years owned Current ownership status

Birmingham WVTM-TV 13 (13) 1980–1993 NBC
NBC
affiliate owned by Hearst Television

Los Angeles KTTV
KTTV
1 11 (11) 1949–1963 Fox owned-and-operated (O&O)

St. Louis KTVI 2 (43) 1980–1993 Fox affiliate owned by Tribune Broadcasting

Elmira, New York WETM-TV 18 (18) 1980–1986 NBC
NBC
affiliate owned by Nexstar Media Group

Syracuse, New York WSTM-TV 3 (24) 1980–1986 NBC
NBC
affiliate owned by Sinclair Broadcast Group

Harrisburg - Lancaster - Lebanon - York WHTM-TV 27 (10) 1980–1986 ABC affiliate owned by Nexstar Media Group

Austin, Texas KTBC-TV 7 (7) 1973–1993 Fox owned-and-operated (O&O)

Dallas - Fort Worth KDFW-TV
KDFW-TV
2 4 (35) 1970–1993 Fox owned-and-operated (O&O)

Notes:

1 Co-owned with CBS
CBS
until 1951 in a joint venture (51% owned by Times-Mirror, 49% owned by CBS); 2 Purchased along with KRLD-AM-FM as part of Times-Mirror's acquisition of the Dallas Times Herald. Times-Mirror sold the radio stations to comply with FCC cross-ownership restrictions.

Notable employees[edit] Writers and editors[edit]

Dean Baquet, editor 2000–07 Martin Baron, assistant managing editor 1979-96 James Bassett, reporter, editor 1934-71 Skip Bayless, sportswriter 1976–78 Barry Bearak, reporter 1982–97 Jim Bellows (1922–2005), editor 1967–74 Sheila Benson, film critic 1981–91 Martin Bernheimer, music critic, 1982 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Bettina Boxall, reporter, 2009 Pulitzer Prize Jeff Brazil, reporter 1993–2000 Harry Carr
Harry Carr
(1877–1936), reporter, columnist, editor John Carroll, editor 2000–05 Julie Cart, reporter, 2009 Pulitzer Prize Charles Champlin (1926–2014), film critic 1965–80 Michael Cieply, entertainment writer Shelby Coffey III, editor 1989–97 K.C. Cole, science writer Michael Connelly, crime reporter, novelist Borzou Daragahi, Beirut bureau chief Manohla Dargis, film critic Meghan Daum, columnist Anthony Day (1933–2007), op-ed writer, editor 1969–89 Frank del Olmo (1948–2004), reporter, editor 1970–2004 Al Delugach (1925–2015), reporter 1970–89 Barbara Demick, Beijing bureau chief, author Robert J. Donovan (1912–2003), Washington bureau chief Mike Downey, columnist 1985–2001 Bob Drogin, national political reporter Roscoe Drummond (1902–1983), syndicated columnist E.V. Durling
E.V. Durling
(1893–1957), columnist 1936–39 Bill Dwyre, sports editor and columnist 1981–2015 William J. Eaton (1930–2005), correspondent 1984–1994 Richard Eder (1932–2014), book critic, 1987 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Gordon Edes, sportswriter 1980–89 Helene Elliott, sports columnist Leonard Feather
Leonard Feather
(1914–1994), jazz critic Dexter Filkins, foreign correspondent 1996–99 Nikki Finke, entertainment reporter Thomas Francis Ford (1873–1958), member of U.S. Congress, literary and rotogravure editor, only person sent to L.A. City Council by write-in Douglas Frantz, managing editor 2005–07 Jeffrey Gettleman, Atlanta bureau chief 1999–2002 Jonathan Gold, food writer, 2007 Pulitzer Prize Patrick Goldstein, film columnist 2000–12 Carl Greenberg
Carl Greenberg
(1908–1984), political writer Joyce Haber, gossip columnist 1966–75 Bill Henry (1890–1970), columnist 1939–70 Robert Hilburn, music writer, 1970–2005 Michael Hiltzik, investigative reporter, 1999 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Beat Reporting Hedda Hopper
Hedda Hopper
(1885-1966), Hollywood columnist 1938-66 L. D. Hotchkiss (1893–1964), editor 1922–58 Pete Johnson, rock critic 1960s David Cay Johnston, reporter 1976–88 Philip P. Kerby, 1976 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Ann Killion, sportswriter 1987-88 Grace Kingsley (1874-1962), film columnist 1914-33 Michael Kinsley, op-ed page editor 2004-05 William Knoedelseder, business writer David Lamb (1940-2016), correspondent 1970–2004 David Laventhol (1933–2015), publisher 1989–94 David Lazarus, business columnist Rick Loomis, photojournalist, 2007 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Explanatory Reporting Stuart Loory (1937–2015), White House correspondent 1967–71 Steve Lopez, columnist Charles Fletcher Lummis
Charles Fletcher Lummis
(1859–1928), city editor 1884–88 Allan Malamud (1942–1996), sports columnist 1989–1996 Al Martinez (1929–2015), columnist 1984–2009 Andres Martinez, op-ed page editor 2004–07 Dennis McDougal, reporter 1982–92 Usha Lee McFarling, reporter, 2007 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Explanatory Reporting Kristine McKenna, music journalist 1977–98 Mary McNamara, TV critic, 2015 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism

Doyle McManus, Washington bureau chief Charles McNulty, theater critic Alan Miller, 2003 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for National Reporting T. Christian Miller, investigative journalist 1999–2008 Kay Mills, editorial writer 1978–91 Carolina Miranda, arts and culture critic 2014–present J.R. Moehringer, feature writing, 2000 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Feature Writing Patt Morrison, columnist Suzanne Muchnic, art critic 1978–2009 Kim Murphy, assistant managing editor for foreign and national news, 2005 Pulitzer Prize Jim Murray (1919–1998), sports columnist, 1990 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Commentary Sonia Nazario, feature writing, 2003 Pulitzer Prize Dan Neil, columnist, 2004 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Chuck Neubauer, investigative journalist Ross Newhan, baseball writer 1967–2004 Jack Nelson (1929–2009), political reporter, 1960 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Local Reporting in 1960[94] Anne-Marie O'Connor, reporter Nicolai Ouroussoff, architectural critic Scot J. Paltrow, financial journalist 1988–97 Bill Plaschke, sports columnist Michael Parks, foreign correspondent, editor, 1987 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for International Reporting Russ Parsons, food writer Mike Penner (1957–2009) (Christine Daniels), sportswriter Chuck Philips, investigative reporter, 1999 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Beat Reporting Michael Phillips, film critic Alex Raksin, editorial writing, 2002 Pulitzer Prize George Ramos (1947–2011), reporter 1978–2003 Ruth Reichl, restaurant and food writer 1984–93 Rick Reilly, sportswriter 1983–85 James Risen, investigative journalist 1984–98 Howard Rosenberg, TV critic, 1985 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Tim Rutten, columnist 1971–2011 Ruth Ryon (1944–2014), real-estate writer 1977–2008 Morrie Ryskind, feature writer 1960–71 Kevin Sack, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for National Reporting in 2003 Ruben Salazar
Ruben Salazar
(1928–1970), reporter, correspondent 1959–70 Robert Scheer, national correspondent 1976–93 Lee Shippey
Lee Shippey
(1884–1969), columnist 1927–49 David Shaw (1943–2005), 1991 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Criticism Gaylord D. Shaw, reporter, 1978 Pulitzer Prize Gene Sherman (1915–1969), reporter, 1960 Pulitzer Prize Barry Siegel, feature writing, 2002 Pulitzer Prize T. J. Simers, sports columnist 1990–2013 Jack Smith (1916–1996), columnist 1953–96 Bob Sipchen, editorial writing, 2002 Pulitzer Prize Cecil Smith (1917–2009), drama and TV critic 1947–82 Frank Sotomayor, reporter, editor Bill Stall (1937–2008), editorial writing, 2004 Pulitzer Prize Joel Stein, columnist Jill Stewart, reporter 1984–91 Rone Tempest, investigative reporter 1976–2007 Kevin Thomas, film critic 1962–2005 William F. Thomas (1924–2014), editor 1971–89 Hector Tobar, columnist, book critic William Tuohy
William Tuohy
(1926-2009), foreign correspondent, 1969 Pulitzer Prize for International Reporting Kenneth Turan, film critic Peter Wallsten, national political reporter Matt Weinstock (1903–1970), columnist Kenneth R. Weiss, 2007 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Explanatory Reporting Nick Williams (1906–1992), editor 1958–71 David Willman, 2001 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Investigative Reporting Michael Wines, correspondent 1984–88 Jules Witcover, Washington correspondent 1970–72 Gene Wojciechowski, sportswriter 1986–96 Willard Huntington Wright (1888–1939), literary editor Paul B. Zimmerman (1904–1996), sports editor 1939–68

Cartoonists[edit]

Paul Francis Conrad (1924–2010), Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1964, 1971, 1984 David Horsey, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1999, 2003 Frank Interlandi (1924–2010)

Michael Patrick Ramirez, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1994, 2008 Bruce Russell, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1946

Photographers[edit]

Don Bartletti, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 2003 Carolyn Cole, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 2004 Rick Corrales (1957–2005), photographer 1981–95 Mary Nogueras Frampton, one of the paper's first female photographers Jose Galvez, photographer 1980–92 John L. Gaunt, Jr., Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1955

Rick Loomis, photojournalist, 2007 Pulitzer Prize Anacleto Rapping, multiple Pulitzer Prizes George Rose, photojournalist 1977–83 George Strock, photojournalist of the 1930s Annie Wells, photojournalist 1997–2008 Clarence Williams, Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
in 1998

References[edit]

^ "Total Circ for US Newspapers". Archived from the original on June 11, 2013. Retrieved October 21, 2015. CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link) ^ "The 10 Most Popular Daily Newspapers In The United States". Retrieved October 24, 2017.  ^ "Tribune, Times Mirror deal". Retrieved October 24, 2017.  ^ "Billionaire Patrick Soon-Shiong reaches deal to buy L.A. Times, San Diego Union-Tribune". Retrieved February 7, 2018.  ^ "Mirror Acorn, 'Times' Oak," Los Angeles
Los Angeles
Times, October 23, 1923, page II-1 Access to this link requires the use of a library card. ^ Starr, Kevin (1985). Inventing the Dream: California
California
Through the Progressive Era. New York: Oxford University Press. p. 228. ISBN 0-19-503489-9. OCLC 11089240.  ^ Berges, Marshall. The Life and Times of Los Angeles: A Newspaper, A Family and A City. New York: Atheneum. p. 25.  ^ Clarence Darrow: Biography and Much More from Answers.com at www.answers.com ^ a b McDougal, Dennis (2002). Privileged Son: Otis Chandler
Otis Chandler
and the Rise and Fall of the L.A. Times Dynasty. Cambridge, Mass.: Da Capo. ISBN 0-306-81161-8. OCLC 49594139.  ^ Hiltzik, Michael (August 6, 2013). " Washington Post
Washington Post
Buy: Can Jeff Bezos Fix Newspapers' Business Model?". Los Angeles
Los Angeles
Times. Retrieved October 6, 2014.  ^ ProQuest Dissertation Abstracts. Retrieved June 8, 2007. ^ "Tribune called on to sell L.A. Times". CNN. September 18, 2006. Retrieved June 19, 2012.  ^ James Rainey & Michael A. Hiltzik (December 9, 2008). "Owner of L.A. Times files for bankruptcy". Los Angeles
Los Angeles
Times.  ^ " Tronc
Tronc
in Talks to Sell Flagship Los Angeles
Los Angeles
Times to Billionaire Investor". February 6, 2018. Retrieved February 6, 2018.  ^ " Tronc
Tronc
Pushes Into Digital Future After Los Angeles
Los Angeles
Times Sale". February 7, 2018. Retrieved February 7, 2018.  ^ "Tribune goes to Zell". Chicago Sun-Times. April 3, 2007. Archived from the original on September 18, 2008.  ^ James Rainey & Michael A. Hiltzik (December 9, 2008). "Owner of L.A. Times files for bankruptcy". Los Angeles
Los Angeles
Times.  ^ Pappu, Sridhar (March–April 2007). "Reckless Disregard: Dean Baquet on the gutting of the Los Angeles
Los Angeles
Times". Mother Jones.  ^ Hiltzik, Michael A. (July 3, 2008). " Los Angeles
Los Angeles
Times to cut 250 jobs, including 150 from news staff: The newspaper cites falling ad revenue in economic slowdown". Los Angeles
Los Angeles
Times.  ^ Politi, Daniel (July 3, 2008). "Today's Papers: "You Have Been Liberated"". Slate.com.  ^ TJ Sullivan (January 13, 2009). " Los Angeles
Los Angeles
Times Ups Newsstand Price". Nbclosangeles.com. Retrieved August 8, 2016.  ^ Roderick, Kevin (January 30, 2009). " Los Angeles
Los Angeles
Times kills local news section". LA Observed. Retrieved August 8, 2016.  ^ Ravi Somaiya (September 20, 2015). "A Firing at The Los Angeles Times Focuses Discontent". The New York Times. Retrieved September 21, 2015.  ^ Somaiya, Ravi (September 8, 2015). " Austin Beutner
Austin Beutner
Ousted as Los Angeles Times Publisher". New York Times.  ^ Mullin, Benjamin (October 5, 2015). "Tribune Publishing CEO announces buyouts". Poynter. Archived from the original on December 8, 2015. Retrieved August 8, 2016.  ^ "For the 'funemployed,' unemployment is welcome". LA Times. June 4, 2009. Retrieved August 8, 2016.  ^ a b E&P Staff (May 28, 2007). "Pulitzer Winner Explains Why She Took 'L.A. Times' Buyout". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007.  ^ a b Cleeland, Nancy (May 28, 2007). "Why I'm Leaving The L.A. Times". Huffington Post.  ^ James, Meg (August 21, 2017). " Ross Levinsohn
Ross Levinsohn
is named the new publisher and CEO of the L.A. Times as top editors are ousted". Retrieved August 21, 2017.  ^ Ember, Sydney (2018). "Union Is Formed at Los Angeles
Los Angeles
Times and Publisher Put on Leave". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2018-01-20.  ^ Koren, Meg James, James Rufus. "Billionaire Patrick Soon-Shiong reaches deal to buy L.A. Times and San Diego Union-Tribune". latimes.com. Retrieved 2018-02-08.  ^ Bill Cromwell (April 26, 2010). "Like Newspaper
Newspaper
Revenue, the Decline in Circ Shows Signs of Slowing". editorandpublisher.com. Archived from the original on October 25, 2010. Retrieved April 26, 2010.  ^ "The Los Angeles
Los Angeles
Times' history". Los Angeles
Los Angeles
Times. ISSN 0458-3035. Retrieved May 15, 2017.  ^ As told to RJ Smith. "Ripped from the headlines - Los Angeles Magazine". Lamag.com. Retrieved January 12, 2009.  ^ Shaw, David. "Crossing the Line". Los Angeles
Los Angeles
Times. Retrieved October 3, 2016.  ^ Shah, Diane, "The New Los Angeles
Los Angeles
Times" Columbia Journalism Review 2002, 3. ^ Rainey, James, " Newspaper
Newspaper
Circulation Continues to Fall," Los Angeles Times May 1, 2007: D1. ^ E&P Staff (May 25, 2007). " California
California
Split: 57 More Job Cuts at 'L.A. Times'". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007.  ^ Lieberman, David (May 9, 2006). " Newspaper
Newspaper
sales dip, but websites gain". USATODAY.com.  ^ a b Saar, Mayrav (January 26, 2007). "LAT's Scathing Internal Memo. Read It Here". FishbowlLA. mediabistro.com. Archived from the original on October 30, 2007.  ^ Roderick, Kevin (January 24, 2007). "Times retools on web — again". LA Observed.  ^ Welch, Matt (January 24, 2007). "Spring Street Project unveiled!". latimes.com.  ^ " Metromix Makes Cool Debut". latimes.com. July 10, 2007. Retrieved October 3, 2013.  ^ Ives, Nate (February 13, 2008). " Los Angeles
Los Angeles
Times Launches Free Weekly". Advertising Age. Retrieved October 3, 2013.  ^ "Editor announces weekly tabloid aimed at social-networking readers". latimes.com. March 25, 2009. Retrieved October 3, 2013.  ^ Roderick, Kevin (June 29, 2011). "L.A. Times folds Brand X". LA Observed. Retrieved October 3, 2013.  ^ Elder, Sean (November 5, 1999). "Meltdown at the L.A. Times". Salon.com. Retrieved March 26, 2007.  ^ Stewart, Jill (October 14, 2003). "How the Los Angeles
Los Angeles
Times Really Decided to Publish its Accounts of Women Who Said They Were Groped". jillstewart.net. Archived from the original on February 1, 2008.  ^ Cohn, Gary; Hall, Carla; Welkos, Robert W. (October 2, 2003). "Women Say Schwarzenegger Groped, Humiliated Them". The Los Angeles
Los Angeles
Times. Archived from the original on October 2, 2003.  ^ "ASNE recognizes Los Angeles
Los Angeles
Times editor for leadership". ASNE.org. American Society of Newspaper
Newspaper
Editors. March 24, 2004. Archived from the original on November 15, 2007.  ^ Astor, Dave (January 5, 2005). "'L.A. Times' Drops Daily 'Garfield' as the Comic Is Blasted and Praised". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Archived from the original on January 7, 2005. Retrieved March 26, 2007.  ^ Muravchik, Joshua (November 19, 2006). "Bomb Iran". Los Angeles Times. Retrieved March 26, 2007.  ^ Rainey, James (March 22, 2007). "Editor Resigns over Killed Opinion Section". Los Angeles
Los Angeles
Times. Archived from the original on March 25, 2007. Retrieved March 26, 2007.  ^ Martinez, Andrés (March 22, 2007). "Grazergate, an Epilogue". Los Angeles Times. Retrieved March 26, 2007.  ^ Carroll, Rory (2017-11-07). "Disney's blackout of LA Times triggers boycott from media outlets". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2017-11-07.  ^ "Why I won't be reviewing 'The Last Jedi,' or any other Disney movie, in advance". Washington Post. Retrieved 2017-11-07.  ^ Carroll, Rory (2017-11-07). " Disney
Disney
ends blackout of LA Times after boycott from media outlets". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2017-11-07.  ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times". Los Angeles
Los Angeles
Times. April 18, 2016. Retrieved April 18, 2016.  ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times – Media Center". Los Angeles
Los Angeles
Times. January 17, 1994. Retrieved January 12, 2009.  ^ "1999 Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
winners for beat reporting". Columbia journalism review. Retrieved May 29, 2012.  ^ Shaw, David (April 13, 1999). "2 Times Staffers Share Pulitzer for Beat Reporting". Los Angeles
Los Angeles
Times. Retrieved July 30, 2012.  ^ "The Pulitzer Prizes Biography". Pulitzer.org. October 18, 1956. Retrieved August 16, 2010.  ^ "2009 Pulitzer Prizes: Journalism". Reuters. April 20, 2009. Retrieved October 6, 2014.  ^ "The Pulitzer Prizes Citation". www.pulitzer.org. Retrieved November 13, 2015.  ^ "December 1903: Hearst's Examiner comes to L.A". Ulwaf.com. Retrieved October 21, 2012.  ^ Red Ink, White Lies: The Rise and Fall of Los Angeles
Los Angeles
Newspapers, 1920–1962 by Rob Leicester Wagner, Dragonflyer Press, 2000. ^ Leonard Pitt and Dale Pitt, Los Angeles: A to Z, University of California
California
Press, ISBN 0-520-20274-0. ^ "Harrison Gray Otis Southern California
Southern California
Historical Society". Socalhistory.org. May 25, 2016. Retrieved August 8, 2016.  ^ "Our Annual Trade Number," Los Angeles
Los Angeles
Times, December 18, 1886, page 4 Access to this link requires the use of a library card. ^ "Our Annual Edition," Los Angeles
Los Angeles
Times, December 21, 1888, page 4 Access to this link requires the use of a library card. ^ "General Contents," Los Angeles
Los Angeles
Times, January 1, 1895 Access to this link requires the use of a library card. ^ Quoted in "Highest Praise Given to 'Times,'" Los Angeles
Los Angeles
Times, January 28, 1923, page II-12 Access to this link requires the use of a library card. ^ Display advertisement, Los Angeles
Los Angeles
Times, December 13, 1947 Access to this link requires the use of a library card. ^ "Bigger and Better Than Ever," page F-10 Access to this link requires the use of a library card. ^ "'The Land and Its Fruits' — Our Harvest Number," Los Angeles Times, September 5, 1891, page 6 Access to this link requires the use of a library card. ^ "Ready Tomorrow," Los Angeles
Los Angeles
Times, September 4, 1891, page 4 Access to this link requires the use of a library card. ^ The four pages of the debut March 25, 1903 issue of The Wireless were reproduced on page 11 of the March 27, 1903 Times. ^ "The Wireless Daily Achieved" by C. E. Howell, The Independent, October 15, 1903, pages 2436-2440. ^ "Wireless Newspaper, Avalon, Santa Catalina Island" (islapedia.com) ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times website". latimes.com. April 17, 2014. Retrieved October 6, 2014.  ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Community Newspapers Add New Title, Increase Coverage and Circulation with Sunday News-Press & Leader". Los Angeles Times. January 12, 2011. Los Angeles
Los Angeles
Times Community Newspapers (TCN) include the Glendale News-Press, Burbank Leader, La Cañada Valley Sun, Huntington Beach Independent, Daily Pilot (Costa Mesa, Newport and Irvine) and Laguna Beach Coastline Pilot. TCN newspapers maintain separate editorial and business staffs from that of The Times, and focus exclusively on in-depth local coverage of their respective communities.  ^ "The Pasadena Sun Publishes Last Issue". Editor & Publisher. July 1, 2013.  ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Festival of Books". Retrieved October 6, 2014.  ^ rebecca Buddingh · Daily Trojan (September 26, 2010). "L.A. Times fair comes to USC Daily Trojan". Dailytrojan.com. Retrieved October 21, 2012.  ^ " Los Angeles
Los Angeles
Times Book Prizes home page". Retrieved October 6, 2014.  ^ a b McDowell, Edwin (August 11, 1983). "Times Mirror is Selling New American Library". The New York Times. Retrieved October 3, 2015.  ^ Korda, Michael (1999). Another life : a memoir of other people (1st ed.). New York: Random House. p. 103. ISBN 0679456597.  ^ "Mosby Company History". Elsevier. Retrieved October 3, 2015.  ^ Storch, Charles (June 27, 1986). "Times Mirror Selling Dallas Times Herald". Chicago Tribune. Retrieved June 26, 2012.  ^ "Johnson family sells Austin TV."[permanent dead link] Broadcasting, September 4, 1972, pg. 6. ^ "Times Mirror's deal for Newhouse's TVs gets FCC approval."[permanent dead link] Broadcasting, March 31, 1980, pg. 30. ^ "Changing hands: Proposed."[permanent dead link] Broadcasting, September 30, 1985, pg. 109. ^ "Times Mirror set to sell four TV'." Archived June 9, 2015, at WebCite Broadcasting and Cable, March 22, 1993, pg. 7. ^ 1960 Winners, The Pulitzer Prizes

Further reading[edit]

Ainsworth, Edward Maddin (c. 1940). History of Los Angeles Times.  Berges, Marshall (1984). The life and Times of Los Angeles: A newspaper, a family, and a city. New York: Atheneum. ISBN 0689114273.  Gottlieb, Robert; Wolt, Irene (1977). Thinking big : the story of the Los Angeles
Los Angeles
times, its publishers, and their influence on Southern California. New York: Putnam.  Halberstam, David (1979). The Powers That Be. New York: Knopf. ISBN 0394503813.  Hart, Jack R. (1981). The information empire: The rise of the Los Angeles Times and the Times Mirror Corporation. Washington, D.C.: University Press of America. ISBN 0819115800.  Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 183–91 Prochnau, William (January–February 2000). "The State of The American Newspaper: Down and Out in L.A." American Journalism Review. College Park: University of Maryland Foundation. 

External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to Los Angeles
Los Angeles
Times.

Greater Los Angeles
Los Angeles
portal Journalism portal

Official website Tribune Company Los Angeles
Los Angeles
Times Archives (1881 to present) Los Angeles
Los Angeles
Times Photographic Archive ca. 1918-1990 (Charles E. Young Research Library, UCLA-Finding Aid) Article for the Los Angeles
Los Angeles
Beat about the Los Angeles
Los Angeles
Times guided tour Los Angeles
Los Angeles
Times at the Wayback Machine
Wayback Machine
(archived December 21, 1996) Los Angeles
Los Angeles
Times Photographic Archive ( UCLA
UCLA
Library Digital Collections)[permanent dead link] Los Angeles
Los Angeles
Times Photographic Archive ( UCLA
UCLA
Library Guide)

v t e

Tronc, Inc.

The Baltimore Sun
Baltimore Sun
Media Group

The Baltimore Sun The Aegis The Capital Carroll County Times Catonsville Times Maryland Gazette

Chicago Tribune
Chicago Tribune
Media Group

Chicago Tribune The Beacon-News Chicago ChicagoNow The Courier-News Daily Southtown Forsalebyowner.com Hoy Lake County News-Sun Metromix Naperville Naperville Sun Pioneer Press Post-Tribune RedEye

Daily Press Media Group

Daily Press Tidewater Review The Virginia Gazette

Hartford Courant
Hartford Courant
Media

Hartford Courant CTNow Hartford ReminderNews

California
California
Media Group

Los Angeles
Los Angeles
Times The San Diego Union-Tribune Daily Pilot Hoy Burbank Leader Glendale News-Press

Morning Call Media Group

The Morning Call

Orlando Sentinel
Orlando Sentinel
Media Group

Orlando Sentinel El Sentinel

Sun-Sentinel
Sun-Sentinel
Media Group

Sun-Sentinel Forum Publishing Group Florida Jewish Journal El Sentinel del Sur de la Florida

Spanfeller Media Group

The Daily Meal The Active Times

Other assets

New York Daily News

v t e

Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Breaking News Reporting (1985–2000)

Thomas Turcol (1985) Edna Buchanan (1986) Akron Beacon Journal
Akron Beacon Journal
(1987) Alabama Journal/Lawrence Eagle-Tribune (1988) Louisville Courier-Journal (1989) San Jose Mercury News
San Jose Mercury News
(1990) Miami Herald
Miami Herald
(1991) Newsday
Newsday
(1992) Los Angeles
Los Angeles
Times (1993) New York Times (1994) Los Angeles
Los Angeles
Times (1995) Robert D. McFadden (1996) Newsday
Newsday
(1997) Los Angeles
Los Angeles
Times (1998) Hartford Courant
Hartford Courant
(1999) Denver Post (2000)

Complete list (1985–2000) (2001–2025)

* From 1985 to 1990: Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for General News Reporting; From 1991 to 1997: Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Spot News Reporting; From 1998 to present: Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Breaking News Reporting

v t e

Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Breaking News Reporting (2001–2025)

Miami Herald
Miami Herald
(2001) Wall Street Journal (2002) Eagle-Tribune (2003) Los Angeles
Los Angeles
Times (2004) Star-Ledger (2005) Times-Picayune (2006) Oregonian (2007) Washington Post
Washington Post
(2008) New York Times (2009) Seattle Times (2010) The Tuscaloosa News
The Tuscaloosa News
(2012) The Denver Post
The Denver Post
(2013) The Boston Globe
Boston Globe
(2014) The Seattle Times
The Seattle Times
(2015) Los Angeles
Los Angeles
Times (2016) East Bay Times (2017)

Complete list (1985–2000) (2001–2025)

v t e

Pulitzer Prize
Pulitzer Prize
for Public Service

1918–1925

New York Times (1918) Milwaukee Journal (1919) Boston Post (1921) New York World
New York World
(1922) Memphis Commercial Appeal (1923) New York World
New York World
(1924)

1926–1950

Columbus Enquirer Sun (1926) Canton Daily News (1927) Indianapolis Times (1928) New York Evening World (1929) Atlanta Constitution (1931) Indianapolis News
Indianapolis News
(1932) New York World-Telegram
New York World-Telegram
(1933) Medford Mail Tribune (1934) The Sacramento Bee
The Sacramento Bee
(1935) Cedar Rapids Gazette (1936) St. Louis
St. Louis
Post-Dispatch (1937) Bismarck Tribune (1938) Miami Daily News (1939) Waterbury Republican & American (1940) St. Louis
St. Louis
Post-Dispatch (1941) Los Angeles
Los Angeles
Times (1942) Omaha World-Herald
Omaha World-Herald
(1943) New York Times (1944) Detroit Free Press
Detroit Free Press
(1945) Scranton Times (1946) Baltimore Sun
Baltimore Sun
(1947) St. Louis
St. Louis
Post-Dispatch (1948) Nebraska State Journal (1949) Chicago Daily News
Chicago Daily News
and St. Louis
St. Louis
Post-Dispatch (1950)

1951–1975

Miami Herald
Miami Herald
and Brooklyn Eagle
Brooklyn Eagle
(1951) St. Louis
St. Louis
Post-Dispatch (1952) Whiteville News Reporter (1953) Newsday
Newsday
(1954) Columbus Ledger and Sunday Ledger-Enquirer
Ledger-Enquirer
(1955) Watsonville Register-Pajaronian (1956) Chicago Daily News
Chicago Daily News
(1957) Arkansas Gazette (1958) Utica Observer-Dispatch and Utica Daily Press (1959) Los Angeles
Los Angeles
Times (1960) Amarillo Globe-Times (1961) Panama City News-Herald (1962) Chicago Daily News
Chicago Daily News
(1963) St. Petersburg Times (1964) Hutchinson News (1965) Boston Globe
Boston Globe
(1966) Milwaukee Journal (1967) Riverside Press-Enterprise (1968) Los Angeles
Los Angeles
Times (1969) Newsday
Newsday
(1970) Winston-Salem Journal
Winston-Salem Journal
(1971) The New York Times
The New York Times
(1972) Washington Post
Washington Post
(1973) Newsday
Newsday
(1974) Boston Globe
Boston Globe
(1975)

1976–2000

Anchorage Daily News (1976) Lufkin Daily News (1977) Philadelphia Inquirer (1978) Point Reyes Light (1979) Gannett News Service (1980) Charlotte Observer (1981) Detroit News (1982) Jackson Clarion-Ledger (1983) Los Angeles
Los Angeles
Times (1984) Fort Worth Star-Telegram
Fort Worth Star-Telegram
(1985) Denver Post (1986) Pittsburgh Press
Pittsburgh Press
(1987) Charlotte Observer (1988) Anchorage Daily News (1989) Washington Daily News / Philadelphia Inquirer (1990) Des Moines Register (1991) Sacramento Bee (1992) Miami Herald
Miami Herald
(1993) Akron Beacon Journal
Akron Beacon Journal
(1994) Virgin Islands Daily News (1995) News & Observer (1996) New Orleans Times-Picayune (1997) Grand Forks Herald
Grand Forks Herald
(1998) Washington Post
Washington Post
(1999) Washington Post
Washington Post
(2000)

2001–2025

Oregonian (2001) New York Times (2002) Boston Globe
Boston Globe
(2003) New York Times (2004) Los Angeles
Los Angeles
Times (2005) Biloxi Sun Herald / New Orleans Times-Picayune (2006) Wall Street Journal (2007) Washington Post
Washington Post
(2008) Las Vegas Sun
Las Vegas Sun
(2009) Bristol Herald Courier
Bristol Herald Courier
(2010) Los Angeles
Los Angeles
Times (2011) The Philadelphia Inquirer
The Philadelphia Inquirer
(2012) Sun-Sentinel
Sun-Sentinel
(2013) The Washington Post
The Washington Post
and The Guardian
The Guardian
(2014) The Post and Courier
The Post and Courier
(2015) Associated Press
Associated Press
(2016) New York Daily News
New York Daily News
and ProPublica
ProPublica
(2017)

Complete list (1918–1925) (1926–1950) (1951–1975) (1976–2000) (2001–2025)

Authority control

WorldCat Identities VIAF: 202141